Aan de hand van de bedieningshandleiding van de maaier kunt u op betrouwbare wijze nagaan welke benzine geschikt is voor de grasmaaier in uw garage. Want de keuze van de juiste benzine is minder afhankelijk van het merk van uw grasmaaier dan van de motor waarmee de benzinemachine is uitgerust.
Wat veel mensen niet weten is dat zelfs als het chassis van de grasmaaier de merknaam XY draagt, de motor van alle grasmaaiers op de markt afkomstig is van een handvol fabrikanten: Briggs & Stratton is de tophond, maar Kawasaki, MTD en Honda gebruiken ook hoogwaardige motoren tegen de “no name”-concurrentie uit het Verre Oosten. De kwaliteit van de motor heeft een beslissende invloed op de prestaties en de duurzaamheid van de benzinegrasmaaier.
De motor bepaalt welke benzine de grasmaaier nodig heeft
Afhankelijk van welke motor nu in uw grasmaaier werkt, bepaalt hij ook welke benzine nodig is voor de beste grasmaaier. De fabrikanten geven op hun websites aan welk brandstofmengsel wordt aanbevolen voor hun motoren.
Er zijn ook verschillen in het ontwerp van de motor: een tweetaktmotor heeft een mengsel van olie en benzine nodig in een verhouding van 1:25 of 1:50 (= 1 deel olie op 50 delen benzine). Praktische tip: Vaak is de juiste mengverhouding te vinden op de tankdop van de benzine grasmaaier! Met apart gesmeerde tweetaktmotoren zijn er twee tanks op de grasmaaier: een voor de benzine, een andere voor de motorolie. Benzinegrasmaaiers met viertaktmotoren komen ook veel voor, omdat ze aanzienlijk minder stinkende uitlaatgassen produceren.
E10 als benzine voor de grasmaaier?
Super E10 bevat een tien procent ethanolbijmengsel en wordt nu gemakkelijk door nieuwe auto’s getolereerd. Maar onder het door motoren aangedreven tuingereedschap in de Duitse tuinhuisjes bevinden zich nog steeds vele trouwe, oude benzinegrasmaaiers waarvan de E10-compatibiliteit twijfelachtig is. Kan uw grasmaaier worden bediend met E10-benzine?
De drie grote motorfabrikanten Briggs & Stratton, Honda en MTD zorgen ervoor dat tuinmachines met hun motoren de nieuwe biobrandstof kunnen verdragen. Aangezien de nieuwe E10-benzine echter agressiever is voor kunststoffen en verven dan de eerder gebruikte benzine, moeten consumenten bijzonder voorzichtig zijn bij het bijtanken van hun machines. E10-biobrandstof reageert echter ook sterker op de blootstelling aan licht, de omgevingstemperatuur en de opslagtijd. Deze kunnen de aard van de benzine veranderen, waardoor deze sneller onbruikbaar wordt. Gebruik daarom alleen E10-brandstof die niet ouder is dan 30 dagen en die is opgeslagen in een goedgekeurde brandstoftank.
Deze merken verdragen E10
Alle Honda-viertaktmotoren van de Honda Power Equipment Division (grasmaaiers, gazontractoren, motorschoffels, bosmaaiers, bladblazers, heggenscharen en ook sneeuwblazers) en de Honda-buitenboordmotoren kunnen worden bediend met E10-brandstof.
Briggs & Stratton geeft ook de duidelijkheid: “Al onze motoren zijn zonder problemen E10-compatibel”, benadrukt technologie-expert Marlon Treptow van Briggs & Stratton met het oog op de Amerikaanse markt, waar E10 al jaren de motoren van Briggs & Stratton aandrijft.